Az utas az első? - Vélemény a United Airlines esetről

2017.04.25.

Április elején körbejárta világ médiáit, hogy a United Airlines, azért, hogy saját dolgozóját elutaztathassa, leszállított négy, jeggyel rendelkező utast egy járatáról. Ugyan szokatlannak tűnhet, de biztosíthatom, nem egyedi esetről van szó, a "túlbookolás" bevett gyakorolat légitársaságok és szállodák körében.

Túlfoglalás jelensége a szállodaiparban is?

Elég elterjedt dolog, hogy a szállodák 10-15%-ban túlbookolják magukat, pláne, ha távolabbi időpontra történik a foglalás. Ezt azért szokták megtenni, mert várhatóan érkeznek lemondások, így a szálloda töltöttsége megfelelő szinten marad. A mi irodánkat azért szeretik a szállodák, mert a megrendelt szállásokat szinte tökéletesen kitöltjük. Ha mégse vennénk igénybe néhány szobát, azt megfelelő időben előre jelezzük nekik. Mi is utaztatjuk a dolgozóinkat, hogy ismerjék meg útjainkat és ezáltal jobb felvilágosítást tudjanak adni utazóinknak, de az hatalmas bűn (nem is hiba), ha saját dolgozóink utazását előtérbe helyezzük a fizető utasokkal szemben.

A rossz reklám is reklám?

Ez különösen akkor igaz, ha már megrendelt, befizetett szolgáltatásról van szó. Az United Airlinesnak ez a cselekedete marketing szempontból dollármillió mínuszokat jelent Amerikában. Gábor Zsazsa az akire azt mondta: "Nem baj, ha rosszat írnak rólam, írjon rólam a média." Na ez a mi szakmánkban nem igaz. Mi is kíváncsiak vagyunk az utasok véleményére: az utazások után véleménynyilvánító lapokat osztunk ki, valamint utasaink a weboldalon is leírhatják a véleményüket a Vendégkönyvbe (javaslom, hogy néhány utazásuk előtt, olvassanak néhány Vendégkönyv bejegyzést, melyek hasznosak lehetnek az Önök utazása szempontjából is).

A dalba foglalt panasz

A United Airlanes nem először ütközött problémába. Dave Caroll az egyik gépükön utazott, amikor látta, hogy a munkások a gép mellett pakolva több alkalommal is elejtik a gitárját, ami az út végére törött állapotban jutott vissza tulajdonosához. Miután hosszú hónapok alatt minden költségtérítési kérését visszautasították, ígéretet tett arra, hogy három dalt fog írni az esetről. Csak az első videót 17 millióan tekintették meg a Youtubeon. Kíváncsi vagyok, hogy megbánták-e, hogy nem fizették ki az 1000 dollár körüli javítási díjat...

Előfordult, hogy utazásaim során (nem írom a légitársaság nevét, de maradjunk abban, hogy közép-európai és nem magyar), mely szinte a teljes repülőjegy kötlségét felajánlotta, ha öt órával később, átszállással érkezem haza, mert túlfoglalás volt a járatán. De mivel időben kellett hazaérnem, nem fogadtam el az ingyenes utazás lehetőségét. De nem kellett a légitársaságnak sokáig keresgélnie, villámgyorsan több jelentkező is volt az akcióra.

Túlfoglalás a Proko Travelnél?

A "túlbookolás" technikájával gyarkan találkozhatunk kisebb osztrák panziók esetében. Ilyenkor fordul elő, hogy azonos vagy jobb szintű közeli szállodákba tesznek el 1-2 utasunkat.

Természetesen a saját csoportszervezéseink során ezt nem alkalmazzuk. Az elmúlt 10 évben egyszer fordult elő, hogy számítógépes programhiba miatt a rendszerünk kettő főt nem ültetett le a buszon. Szerencsére egy gépkocsivezetős út volt és úgy oldottuk meg a kérdést, hogy az idegenvezető első sorába ültettük le a két utast, az idegenvezető pedig a lehajtható bukó ülésen ült a program során. Nem volt szerencsés, de megoldottuk. A hibának a végére jártunk, reméljük, hogy a későbbiekben ilyen probléma nem következik be.

Ezt a történetet nem azért írtam le, hogy betegyem Önökbe a “félsz”-t a légitársaságokkal szemben, hanem azért, hogy jelezzem, hogy mennyire összetett a szakma és milyen problémát jelenthet egy-két ember hibája egy egész céget illetően.

A jövő héten egy szakmai csoporttal egy hétig Portugáliában tartózkodom. Időm függvényében megpróbálok onnan bejelentkezni és néhány bejegyzéssel tájékoztatni Önöket, hogy mi újság Portugáliában. Reméljük, nem fogunk hóesést tapasztalni, mint a múlt héten, itt Szegeden.

Vissza