25 éves a Proko Travel

2018.05.07.

Az első lépések

Utazási irodánk 1993-ban, a rendszerváltás időszakát követően kezdte meg működését. Sok minden változott akkoriban Magyarországon. A turizmus sem volt kivétel: megnyíltak a kapuk nyugat felé, és az emberek hatalmas lendülettel indultak meg Nyugat-Európa irányába. Ekkor még elsősorban csak nyaralás volt a cél, elutaztak a tengerpartra, ott kipihenték magukat, majd hazautaztak. Volt néhány körutazás is a piacon, de sokkal kevesebb, mint manapság.

A körutazások hőskora

Én már akkor is turizmusban dolgoztam, az IBUSZ-nál voltam irodavezető. Azzal a céllal indítottam el a saját vállalkozásomat, hogy olyan utazást kínáljak, ami akkoriban nem igazán volt elérhető. Egy utazást, amely során az ember nem csupán tengerparton nyaral, de kulturális körutazáson is részt vesz, így alkalma nyílik megismerni az adott ország történetét és kultúráját is. Ez akkoriban újdonságnak számított. Az iroda gyakorlatilag 4 db utazásra jött létre: egy holland, egy osztrák, egy spanyolországi és egy olasz körútra. Érdekesség, hogy ezen útjaink a mai napig szerepelnek katalógusunkban! Az utazások száma viszont jelentősen megváltozott. Manapság több száz utunk van egy évben, de 1 adott úttípusból általában csak 3-4 időpontot indítunk. Akkoriban ez pont fordítva volt, 4 úttípust kínáltunk Utasainknak, de például a Nyugat-európai körutazás spanyolországi nyaralással utunkból egy nyáron akár 16-18 csoport is elment! Az utazások minősége is hatalmas változásokon ment keresztül. A 90-es években még jóval kevesebb pénze volt utazásra az embereknek, így kompromisszumokat kellett kötniük. Ebből adódóan természetes volt, hogy egy-egy éjszakát buszon utazva töltött a csoport. Este megnéztük Verona belvárosát, éjfél körül buszra ültünk, és reggelre ott voltunk Nizzaban. Ma ez az éjszakai utazás elképzelhetetlen lenne a Proko Travelnél.

Újítások kora

A 90-es évek végén, 2000-es évek elején az emberek elkezdtek új országok iránt érdeklődni. Magyar irodák körében a Proko Travel volt az, aki számos területet először vezetett be a buszos kulturális körutazások piacára. Ilyen volt például Portugália, az Ahol a földrész véget ér utazással, az Éjféli napsütés Norvégiában, valamint később Albánia is. Ezek ma már mind jól látogatott területek, de ezelőtt 15-20 évvel még abszolút újdonságnak számítottak. Az időszak másik nagy újítása a buszos és repülős utak kombinálása volt. Korábban vagy autóbuszos körutazások, vagy repülős városlátogatások közül lehetett választani. A kombinálás alapötlete egy norvég út megszervezése közben született. Kitaláltuk, hogy csinálunk egy repülős körutazást Norvégiában. Némi utánajárást követően viszont láttuk, hogy norvég busszal iszonyatosan drágán lehetne csak végigcsinálni az utat. Többe kerülne kint bérelni egy buszt, mint itthonról kivinni egy magyar buszt, megcsinálni vele a körutazást, majd hazahozni. Ezzel el is dőlt: magyar autóbusz várja majd utasainkat a hamburgi reptéren. De miért küldjük ki üres fedélzettel, ha „busz-párti” Utasaink is lehet, hogy szívesen részt vennének az úton? Ettől kezdve megadtuk a lehetőséget, hogy egyes útjainkon mindenki maga döntse el, hogy repülővel vagy busszal szeretne menni. Mind a kettőnek meg van a maga előnye. A repülős utazás gyorsabb, a buszos utakon viszont lehetőség nyílik az útba eső országok látnivalóit is megismerni. Mára ez a megoldásunk is elterjedt a piacon.

Egzotikus desztinációk megjelenése

Az első egzotikus országok 2009-ben jelentek meg a repertoárunkban. Először Dél-Amerika országaiba szerveztünk utazásokat. Az új úticélok megjelenése mutatja a cég növekedését is, hiszen ekkorra már az ország egyik legnagyobb kulturális körutazásokat szervező irodája voltunk. Megvolt az a tudás, háttérismeret, amivel egy iroda képes összetettebb programokat is megszervezni. Nemcsak az iroda kínálatában, de Utasaink igényeiben is észlelhető az „evolúciós folyamat”. Vannak belépő, kezdő utazások, amelyeken jellemzően először próbálják ki a körutazást, mint például egy osztrák, vagy éppen cseh körutazás. Ezt követően eljön az a szint, amikor elkezdenek nagyobb körutazásokon részt venni, és elmennek egy francia vagy portugál körútra. Majd, amikor már bejárták a Prokoval Hollandiát és Rómát is, jön a következő szint, és szeretnének még messzebb eljutni. Ezt a 3. szintet szerettük volna bevonni a portfoliónkba az egzotikus utazások formájában. Egy ilyen út megszervezése több szempontból is kihívás. Ahogyan azt már többször említettem, nálunk alapvető szabály, hogy a program összeállítását megelőzően személyesen járjuk be a helyszínt. Az ilyen útjaimról számos bejegyzést olvashattak itt. Tulajdonképpen az egész blog azért is jött létre, hogy Önökkel is megosszam az útbejárásaimat így beavatva Önöket utazásaink előkészítésébe. De nyilván egy albán körút útvonalát bejárni jóval egyszerűbb, mint egy közép-amerikai utat. Márpedig pont egy egzotikus út esetében kiváltképp nem engedhetjük meg azt a rizikófaktort, hogy útikönyvek, vagy internet alapján válasszuk ki az állítólagosan szép helyeket. Én szeretek személyesen ott lenni, pontosan azt a szállodát látni, és azt a programot végig járni, amit később majd az Utasainknak is kínálunk. Csak így tudjuk garantálni a Proko Travel európai utazásain már jól megszokott, magas színvonalat a távoli tájakon is.

Társadalmi felelősségvállalás

Úgy gondolom, hogy minden cég növekedésében elérkezik az a pillanat, amikor az őt körülvevő társadalom problémáira is kiemelt figyelmet kell fordítania. A Proko Travel az elmúlt években érte el ezt a szintet. Igyekszünk minél többet segíteni a térségünkben, legyen szó környezetvédelemről, erdőtelepítésről, vagy akár tehetséges egyetemi hallgatók ösztöndíj-szerű támogatásáról.

Ön is megérdemel egy kis pihenést!

2016-ban döntöttünk úgy, hogy megpróbáljuk szélesebb közönség számára eljuttatni az utazás élményét. Tudjuk azt, hogy az utazási döntéseknek sokszor az anyagi helyzet szab túl szűk határt. Ebből kiindulva kezdtünk el azon gondolkodni, hogy hogyan tudnánk bizonyos utazásokat elérhetőbbé tenni széles réteg számára. Ez egy nagyon nehéz és komplex döntési folyamat volt, mert egyik oldalról szerettük volna megadni az utazás élményét azoknak is, akiknek a pénztárcájuk miatt erre csak korlátozottal lenne lehetőségük, másik oldalról viszont nem szerettük volna azt sem, hogy állandóan akciózó utazási irodává váljunk. A piacon egyre több példát látunk arra, hogy sokan túlzott akciózást folytatnak. Szakszemmel tudom, hogy annyi pénzből nem lehet kihozni egy utazást, így vélhetően a minőség fogja kárát látni ennek. Ezért döntöttünk úgy, hogy a Proko Travelnél évente csupán 1 nap erejéig, az iroda születésnapján csinálunk kiemelt kedvezményt. Az eddigi évek tapasztalatai alapján számos utasunk tudott így olyan vidékre eljutni, amire korábban azt gondolták, hogy soha nem lesz lehetőségük. Számunkra ez külön öröm, mert őszintén hisszük, hogy mindenki megérdemel egy kis pihenést!

Május 11-én ünnepeljük 25. születésnapunkat, melynek alkalmából ismét egyedi kedvezményekkel készülünk Önöknek! A részletekért figyelje Facebook oldalunkat és weboldalunkat!