Mit tegyünk, ha ellopják vagy elveszítjük okmányainkat külföldön?

2024.02.13.

Önnek is ismerős érzés, amikor rémülten kutat a táskájában egy irat vagy úti okmány után? Legtöbbször megkönnyebbülve nyugtázzuk ezek megtalálását, előfordulhat azonban, hogy nem járunk sikerrel. Az okmányok elvesztése hétköznapjainkban is hosszadalmas és bürokratikus folyamat, ám külföldön tartózkodásunkat és hazautazásunkat egyaránt veszélyezteti. Hogyan tudja elkerülni vagy megoldani ezt a problémát? Blogbejegyzésünkben ezt a témát járjuk körül!
 

Egy-egy utazás előtt az izgatott programszervezés és tervezés során gondolnunk kell a nem várt események kezelésére is, hiszen mindig van rá esély, hogy bizonyos biztonsági kockázatokat vagy rendkívüli eseményeket kell orvosolnunk!  Az úti okmányok elvesztése vagy mások általi eltulajdonítása az egyik leggyakoribb ilyen helyzet. Amennyiben ilyen szituációba kerül, kiemelten fontos, hogy nyugodt maradjon, és kövesse az ilyenkor bevált protokollt. Az úti okmányok elvesztésének vagy ellopásának kezelése több körülménytől is függ. A Schengeni övezeten belül tartózkodó turisták hiányzó okmányainak pótlása például kisebb fejtörést okoz, valamint az autóbuszos utazások esetében nem feltétlenül jelent problémát a határátlépés, míg repülőgépes közlekedés során elkerülhetetlen az úti okmányunk felmutatása.

Elveszített vagy ellopott iratok, úti okmányok

Az eljárás szempontjából nagyon fontos tényező, hogy az utas elhagyta vagy esetlegesen eltulajdonították úti okmányát. Utóbbi esetében az első lépés egy rendőrségi jegyzőkönyv rögzítése, ugyanis minden személyi okmány ellenőrzésére jogosult személy ezt kérni fogja.

Az utazási iroda nagy segítség ilyenkor is nagy segítség a nyelvi akadályok leküzdésében, mivel a rendőrségi jegyzőkönyvek szinte minden esetben az adott ország hivatalos nyelvén kerülnek kiállításra. A repülőgépes utazások esetén eredeti úti okmány hiányában a személyzet a rendőrségi jegyzőkönyvet, az ideiglenes úti okmánnyal együtt kéri.

Ideiglenes úti okmány kiállítása külföldön

Elveszett vagy eltulajdonított úti okmányainkat a legtöbb esetben haladéktalanul pótolni kell a felhőtlen hazajutás érdekében. Szinte minden esteben (amikor nem rendelkezik az utas iratairól készült fénymásolattal) az illetékes külképviselet lesz a megoldás kulcsa.

Míg a Tiszteletbeli konzulok nem jogosultak ezen esetek orvoslására, addig a Covid-járvány óta a nagykövetségeket és konzulátusokat csakis időpontegyeztetést követően lehet látogatni. Ezen külképviseletek segítségével néhány óra alatt kezében tarthatja új, ideiglenes okmányát, melyek a hazajutás célját szolgálva, csak egyetlen utazás alkalmával használhatóak. Emellett fontos észben tartani, hogy fényképes vezetői engedélyünk csak beföldön alkalmas személyazonosításra!

Mi a teendő, ha nincs magyar külképviselet?

A turisztikailag kevésbé felkapott területeken könnyen előfordulhat, hogy nincs magyar külképviselet. Ebben az esetben is megoldható a konzuli igazolás és rendőrségi jegyzőkönyv kiállítása. Ilyenkor bármely európai külképviselet segítségére lehet az Európai Uniós Megállapodásnak köszönhetően. Sajnálatos módon ez egy sokkal lassabb folyamat, míg a magyar nagykövetségeken néhány óra az ideiglenes okmány kiállítása, addig más európai nagykövetségeken vagy konzulátusokon ez néhány napot is igénybe vehet.

Hogyan kerülje el úti okmányainak elvesztését vagy eltulajdonítását?

Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a hazai repülőtéren szembesül az utas okmányainak hiányával vagy esetleges lejártával. A probléma elkerülése érdekében minden esetben azt javasoljuk, hogy utazások előtt úti okmányai legyenek az elsők, melyek a táskába kerülnek (természetesen ellenőrizve lejáratukat).

Nagyon fontos továbbá, hogy mindig legyen önnél fénymásolat vagy fénykép a személyazonosításra alkalmas okmányairól, ugyanis nagy segítség mind a rendőrségi jegyzőkönyv, mind pedig az ideiglenes okmány kiállításánál. Egy személyes tipp, hogy ha nem egyedül utazunk, akkor érdemes útitársunkkal fénymásolatot cserélni okmányainkról, így, ha egyikőnk kézitáskája elhagyásra kerül, akkor is meg lesz a másolatunk útitársunknál.

 Harmadik tippünk, hogy személyigazolvány és útlevél is legyen nálunk utazásunk során, de tartsuk ezeket egymástól elkülönülten. Így, ha az egyik nincs is meg, gondtalanul hazautazhatunk másik okmányunkkal. Ezeket érdemes nem mindenhová magunkkal vinni, hiszen sok esetben nincs rájuk szükségünk. Biztonságosabb, ha a szállodai értékmegőrzőben, széfben helyezzük el, így felhőtlenül élvezhetjük utazásunkat anélkül, hogy félnünk kéne irataink elhagyásától.

További hasznos tippekért és információkért látogasson el blogoldalunkra!

Vissza