Hurgadai tragédia

2011.11.09.

Az élet átírja a dolgokat.
Dubairól akartam írni, de most van egy fontosabb téma; a hurgadai tragédia.
Borzalmas. A legelkeserítőbb a dologban, hogy egy ember felelőtlensége okozta ezt a borzalmas tragédiát.
Engem még Dubaiban ért a hír. Ép Saci kolléganőm kezdte mondani, hogy mi történt, és azt, hogy PROKO-s utas nem volt ezen a buszon, amikor hívtak a másik telefonon, hogy a magyar rádió kéri, hogy nyilatkozzak a történtekről. Abban maradtunk, hogy mivel másnap már Szegeden leszek, bemegyek a stúdióba egy beszélgetésre erről a témáról.
Most röviden összefoglalom amit ott mondtam illetve ami a véleményem: Egy utazási iroda olyan sok szolgáltatóval tart kapcsolatot és olyan összetett tevékenység ez, hogy csak kb. 30%-ban tudja befolyásolni egy egy út (szolgáltatás) sikerességét. Pl. nagyon sokszor előfordul, hogy utasaink panaszkodnak vacsora minőségére (pl. hideg volt a leves) vagy a pincérek udvariatlanságára, vagy a recepciós mogorvaságára és még folytathatnám. Ezek olyan dolgok, amikről egy utazási iroda nem tehet és ezt nem is tudja befolyásolni.
Jelezheti a problémát a partnernek vagy a szállodának, de az elment útra ez már semmi jellegű pozitív eredményt nem hozhat. Itt, jelen esetben egy egyiptomi szolgáltató felelőtlen gépkocsivezetője a tragédia okozója. Egy utazási irodának nincs lehetősége arra, hogy leellenőrizze egy olyan szolgáltató munkatársait, akik 1-2 órás kiegészítő szolgáltatást végeznek az irodának. Az ember leellenőrzi a buszparkot és előfordulhat az, hogy ha egy gk. vezetőre panasz van (udvariatlan, veszélyes vezet...) akkor az ember kéri, hogy máskor ezt a gk-t nekünk ne foglalkoztassák, de ez a maximum.
Az ember meg kell, hogy bízzon a szolgáltatókban, mert különben ne csinálja ezt a szakmát. Ha az ember nem bízik meg, akkor felmerülhet egy csomó dolog; vajon friss-e a hús a vacsoránál, vajon a fagylat nem szalmonellás-e, vajon a busz fékjét időben ellenőrizték-e és folytathatnám. Erre sem ember sem lehetőség sincs.  Mi is mint az irodák 90 %-a abból indul ki, hogy a stabil, megbízható partnerek komolyan veszik a munkájukat és   figyelnek a szabályos, színvonalas szolgáltatásra, mivel ebből élnek.
Nagyon sajnálom a tragédia áldozatait, családtagjait, de a Best Reisen irodát és tulajdonosát - akit jól ismerek - Alit ( tunéziai származású, évtizedek óta Magyarországon élő korrekt üzletember) is sajnálom. Ezt a tragédiát sem a cég sem ő soha nem fogja tudni lemosni magáról, pedig ők teljes vétlenek a tragédiában. Élete végéig ezzel a kereszttel kell élniük.
Felmerülhet egy jogi kérdés: Mennyiben felelős és ez által mennyiben perelhető a magyar utazási iroda, mivel vele volt szerződésben az utas és az Ő alvállalkozója volt a tragédia okozója. Nem tudom a helyes választ, csak reménykedem, hogy az a jó válasz, hogy mindenki a saját munkájáért felel és nem más felel a felelőtlenekért.
Kegyelettel emlékezzünk elhunyt honfitársainkra és azokra akik soha nem lesznek teljesen egészségesek,mert ilyen bárkivel bármikor előfordulhat. 

Vissza