MALÉV csőd

2012.02.03.

Bekövetkezett. Riogattak bennünket, hogy előbb - utóbb be fog következni, de én - őszintén megvallva - nem hittem el, de becsődölt a MALÉV. Az EU vágta el a légitársaság torkára helyezett kést. Mivel? Azzal, hogy jelezte, hogy a MALÉV-nek vissza kell szolgáltatni az államtól kapott támogatásokat. Nomármost nem hogy azt nem tudná visszafizetni, hanem még kellene bele pumpálni pénzt. Felmerül a kérdés miért került ilyen pozícióba a légitársaság? Hazudnék, ha itt tuti dolgokat mondanék, mert ehhez komolyabb rátekintés kellene a cég működésére. Ami ellenben tény, hogy Budapest Liszt Ferenc (Ferihegy) reptér zsákutca. Mit értek ez alatt? Amíg pl. Prága és újabban Varsó (Bécsről nem is beszélve) fontos átszálló városok, addig Budapest teljesen kiesett a légi körforgásból. Ez azt jelenti, hogy kevesebb légitársaság indít járatot Budapestre (ez a beutaztató turizmus számára is rossz) és jóval kevesebb utas veszi (vette) igénybe a MALÉV szolgáltatásait. A gépek 50 -60 %-os töltöttséggel mentek. Drága fenntartás - üzemanyag árak emelkedése, magas fizetések... = nem rentábilis működés. Nem sikerült egyetlen komoly légi társasági csoportba sem integrálni a MALÉV-ot. Az ilyen együttműködés olyan előnnyel jár, hogy az azonos csoporton belüli légitársaságok gépeit lehet változtatgatni, cserélgetni a foglalások során. Jó bizonyos feltételek kellenek ehhez a kombinációhoz, de ebbe most ne menjünk bele. A lényeg az, hogy a MALÉV - nem tudom miért - egyetlen csoporttal sem tudott kialakítani szoros együttműködést. Volt idő, amikor azt mondták, hogy megveszi az Alitalia - melyet azóta megvett a Lufthansa  (jobban mondva ő üzemelteti) - akkor sokan mondták NEM ez a mienk nem adjuk. No ez a csőd is a mienk.
Azért csődölt most be mert így nem kell az állami tartozást és más tartozást kifizetnie - nem is tudná ...
Mi lesz az utasokkal? Szerencsére nem frekventált időpont utazás szempontjából ez a február eleje. Jó, vannak akik már lefoglalták előre jegyeiket, de nyáron sokkal rosszabb lett volna a helyzet.
Kint maradt 3 gép, de tudomásom szerint csak a Tel Avivból induló járatot tartják már fel, a többi hazajöhetett. Biztos több városban halmozott fel üzemanyag adósságot a MALÉV. Erre keresztet vethetnek a repterek.
A PROKO TRAVEL-nek nem volt még fixen lekötött megrendelése a MALÉV-vel. Volt több előzetes árajánlatkérésünk -amit a kalkulációk során használtunk fel-, de lefoglalt jegyünk még nem volt. Azért bennünket is ért (érhet) veszteség. A programjaink időpontjait úgy állítottuk össze, hogy mikor indul (érkezik) a járat. Nyárig van még időnk egyeztetni alakítani a dolgainkat. Meglátjuk ki ugrik rá a magyar piacra és milyen időpontokban indítja a járatait. Ha módosítás lesz arról értesülni fognak Önök is.
Ami a lényeg, cégünknek anyagi hátránya eddig nem lett a csődből. Annyi erkölcsi hátrányunk lett, hogy néhány utas irodánkban vett MALÉV jegyet (önálló utazásához). Ezeknek most próbáljuk intézni a dolgait. Hogy miként tudjuk megoldani most még nem tudom.

Vissza