Pénzintézeti csődök
2015.03.15.
Nem teljesen idegenforgalmi témában írom a mai blogomat, de rávetitek arra is, hogy az elmúlt hetek pénzügyi csődjei miként érintenek bennünket, utazási irodákat.
A Buda-Chas és a Quaestor csődje több magyarországi dologra rávilágít, ezekről mondanám el véleményemet.
Nekünk, utazási irodáknak, le kell tennünk olyan összeget, vagy biztosítást kell kötnünk olyan összegre, amilyen összegben mi használjuk az ügyfelek pénzét, mert tulajdonképpen mi egy közbülső tényező vagyunk az egyén és a nyaralóhely között. Mi bevesszük az utas pénzét, és tisztességes haszon mellett kiválasztjuk az utas számára legmegfelelőbb szállásokat, programokat, és igény esetén az utazási eszközöket. Ezeket kiközvetítjük, azaz megszervezzük. Egy ilyen esetben – sokat mondok -, egy család esetén 2 - 400.000 Ft fut át rajtunk. (Természetesen ez lehet több is és kevesebb is, de ez egy felfelé kerekített átlag.) Erre elvárják, hogy olyan biztosítékot tegyünk le, hogy ha csődbe megyünk, akkor az utas a teljes befizetett összegét visszakapja, avagy leutazza. Ezzel egyet is értek. Na de ezzel szemben itt a pénzintézetek esetében szóba sem kerül az, hogy az ügyfelek pénze – ami szerintem milliókra, vagy tízmilliókra tehető – miként térül meg. Szó szerint nem mondják ki, csak utalnak arra, hogy ha szerencséd van, akkor talán kapsz 6 milliót vissza – a Quaestor esetén még lehet, hogy ennyit sem, – és említést sem tesznek arról, hogy mi lesz azzal, aki cégének, avagy saját vagyonának teljes összegét ezeknél a pénzintézeteknél tartotta. Ez lehet több 10 millió is. Ez hogy lehetséges? Amikor árfolyamból vagy nemzetközi helyzetből fakadóan bukik az ember, az sem örömteli, de ha valaki(k) tudatos csalása által és úgy, hogy a felügyeleti szervek megfelelő ellenőrzésének hiánya mellett, az több mint bosszantó. A pénzintézeteknél miért nincs az, hogy ha ők csaltak, loptak, becsapták az ügyfeleket, akkor a pénzüket az ügyfelek visszakaphassák. Szerintem az ügyfelek abba is belemennének, hogy sávosan azaz x millióig 100 %-ot, y millióig 80 %-ot, és így tovább. Miért természetes, hogy emberek több éves (évtizedes) megtakarításaikat bukják el ? Itt még azokra sem gondolok, akik tőzsdéznek, és a nagy haszon miatt kockáztatnak, csak azokra akik egyszerű kamatért berakják a pénzüket az adott pénzintézetbe. Ennél is maximálják a visszafizetendő összeget. Ez miért természetes? Mi utazási irodások adjunk fedezetet a teljes összegre, a bankoknak ez azonban nem kötelező. Miért?
Tuti, hogy ezeknél a pénzintézeteknél is volt mutyizás a felügyeleti szervekkel kapcsolatban. Nem tudom elhinni, hogy ezt másként ilyen volumenben meg lehet csinálni. Itt nem pártokról és politikáról, hanem egy-egy személyről beszélek. Hogy ki(k) ez(ek) ) a személyek, na ezt soha nem fogjuk megtudni. Nekünk utazási irodáknak ez azért is rossz, mert az emberek a megtakarított pénzükből utaznak. Na mármost, ha a megtakarított pénzük (vagy egy része) elveszik, akkor milyen kiadásból csökkentenek? Természetesen a szórakozásból, az extra kiadásból, melybe az utazás is beletartozik. Így érint bennünket is ezeknek a pénzintézeteknek a csődje.
Másodlagosan is sajnálom a dolgot, mert nem tudni, mi lesz a Quaestor cégcsoporthoz tartozó (új nevén – kb 2 hónapja ez a neve) QuaesTour-ral. Vannak nagyon jó szakemberek és kiváló partnereink ezekben az irodákban, hogy csak a miskolci és debreceni irodát említsem, akiknek a további munkájuk, működésük is kérdéses lett. Most az az állásfoglalás, hogy minden változatlanul megy tovább az utazási részlegnél, mivel ez külön kft., de bennem azért vannak kételyek a jövőt illetően. Nem bánnám, ha tévednék és őket nem érintené a csőd.
Befejezésül egy-két aktuális hír cégünkről. Jövő hét végéig van előfoglalási kedvezményünk. A május elsején induló utak közül van még hely az Erdélyre (7 napos út), a Szlovéniára és az Ildi által vezetendő osztrák túrázós programra. Ez utóbbi kettő 4 napos és csak a hétfői napot kell kivenni szabadságként. Szóval tudják: „Ön is megérdemel egy kis pihenést”. Kezdjék ezt már májusban J