5 probléma, amellyel Ön is találkozhat repülős utazáson
2018.08.15.
Logisztika, logisztika, logisztika… A repterek és légitársaságok számtalan munkatársa dolgozik azon, hogy minden járat, utas és csomag „jókor legyen a jó helyen”. Mégis elkerülhetetlen, hogy olykor-olykor hiba csússzon egy ilyen összetett rendszerbe és bizony megesik, hogy néhány bőrönd elkeveredik, vagy egy csatlakozásos járat késik. Mégis mit tehetünk ilyenkor, kihez kell fordulni segítségért? Mai bejegyzésemben 5 kellemetlen reptéri szituációt, illetve azok megoldásait gyűjtöttem össze Önöknek, mindenhol saját véleménnyel kiegészítve.
1. Késve indul el a járat
Minden légitársaságnál előfordulhat késés. Ennek több oka lehet: a tervezettnél lassabban megy a beszállás, a nem megfelelő légköri viszonyok miatt nem tudják megkezdeni a felszállást, vagy éppen a földi kiszolgáló személyzet munkája halad lassabb tempóban.
Nézzük, mi a helyzet akkor, ha a beszállás megkezdése késik.
Amennyiben a beszállás megkezdése több mint 3 órát késik, a légitársaságnak kötelessége gondoskodni az utasok étkeztetéséről. Ezt általában 8-15 eurós kupon formájában teszik, amely a repülőtéri éttermekben és kávézókban használható fel. Azt azért tudni kell, hogy ez az összeg nem sok mindenre elég a reptéri árak mellett.
Amikor a felszállás késik
Az is előfordulhat, hogy beszállást követően, már a repülőgépen ülve kell várakoznunk. Az ilyen helyzetek általában valamilyen dokumentum hiánya miatt következnek be. Ahhoz ugyanis, hogy felszálljon a gép, meg kell kapnia egy sor dokumentumot, melyek igazolják, hogy megtörténtek a csomagok bepakolása valamint a szükséges ellenőrzések a földi kiszolgáló személyzet részéről. A forgalmasabb időszakokban gyakran előfordul, hogy erre várni kell. A folyamatosan növekedő barcelonai reptéren például gyakoriak a „dugók”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy sok repülő indul azonos idősávban, így van, hogy várniuk kell a kifutópálya felszabadulására. Egyik júliusi csoportunkkal történt meg, hogy Barcelonából hazafele jövet közel 40 percet kellett várnia a fedélzeten a felszállásra.
Hogy lehet elütni az időt?
Nem régiben hallottam egy aranyos történetet, amelyet szeretnék megosztani Önökkel. A Proko Travel által a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán működtetett ösztöndíjpályázat idei nyertesével történt meg az eset. Andris - amellett, hogy irodánkban dolgozik - a Rézhúros Banda népzenei társulatban zenél. Körülbelül egy éve, amikor egy porto-i fellépésükre tartottak, kiderült, hogy a nagy reptérforgalom miatt késni fog a Portugáliába tartó Wizz Air járat indulása. A repülő kapitánya még a beszállás során kiszúrta a hangszereket, így - mikor kiderült, hogy várakozni kell – személyesen kérte fel a bandát, hogy szórakoztassa az utasokat, amíg meg nem kapja a gép a felszállási engedélyt. A Rézhúros Banda természetesen eleget tett a kérésnek, és rögtönzött koncertet adott a fedélzeten. Az eseményről videó is készült, amelyen jól látható, hogy az utasok mellett, maga a kapitány is nagyon élvezte a történteket. A videót itt tudják megtekinteni: A népzenei együttes további zenéit IDE KATTINTVA érik el.
2. Törlik a járatot
Ritkán, de sajnos időnként előfordul, hogy egy légitársaság kénytelen törölni egy repülőjáratát. Franciaországban évek óta gyakoriak a sztrájkok, de manapság Európa több országában is hallani lehet, hogy a repterek és légitársaságok dolgozói munkabeszüntetéssel lépnek fel a munkáltatóval szemben.
Mi történik ilyen esetben?
A sztrájk bejelentésekor a légitársaság kiértesíti az érintetteket, hogy nem tudja elindítani az adott járatot. Ekkor két lehetősége van az embernek: megpróbálja az adott légitársaság egy másik gépére áttenni a jegyét, vagy visszaigényli a törölt járatra befizetett repülőjegy árát. Ilyenkor jóval gördülékenyebb tud lenni az ügyintézés az utazó számára, ha egy utazási irodán keresztül foglalta le jegyét, különösen a fapados légitársaságok esetében. A Proko Travel természetesen mindig segít Utasainak az ilyen jellegű problémák kezelésében is. A különböző gyűjtőoldalakról történő jegyvásárlás esetén tapasztalatunk szerint nehézkesebb a repjegy átfoglalása és a visszatérítés kérése, mert általában nincs, aki közvetlen segítséget tudna nyújtani a helyzetben csak valami kontakt e-mail cím vagy fax szám.
3. Késik a csatlakozás
Távolabbi desztinációk esetében gyakran előfordul, hogy csak csatlakozásos járattal lehet eljutni, azaz az utazás során át kell szállni egy repülőtéren. Itt mindenképpen ügyelni kell rá, hogy megfelelő átszállási időt hagyjon magának az ember, hiszen gondolni kell a csomagok átpakolására és az első gép esetleges késésére is. Ha klasszikus légitársasággal utazunk (Air France, British Airways, KLM, Emirates, stb.), akkor a poggyászok átrakását a légitársaság végzi. Fapados légitársaságok esetében viszont (néhány kivételtől eltekintve) az utasnak kell felvennie a csomagjait, és újra be kell csekkolnia velük. Ez nem kevés időt vesz igénybe. Ennek megfelelően klasszikus légitársaságok esetében minimum 1, fapados légitársaságok esetében pedig minimum 3 órát szoktunk javasolni átszállási időnek.
Mi történik a csatlakozás lekésésekor?
Amennyiben az első járat oly mértékben késik, hogy az átszállók nem tudják elérni a második járatot, kulcsfontosságú kérdés, hogy egyben vagy külön lettek megvásárolva a repjegyek. Ha a légitársaság saját csatlakozásos jegyével utazunk, akkor a késésből adódó intézkedések egészét a légitársaság végzi. Ha viszont az utas saját maga – esetleg egy gyűjtőoldal segítségével - állította össze az útvonalat, és külön-külön vásárolta meg a járatok jegyeit, akkor csatlakozás lekésése esetén saját magának kell megoldania a problémát a helyszínen. Tavaly szeptemberben egy 88 fős csoportunk késte le csatlakozását, amikor az első járat több mint 6 órát késett. A légitársasággal egyeztetve, átfoglalásra kerültek a jegyek, és meg tudtuk valósítani a tervezett programot. Ilyen esetekben kiemelten fontos a reptéren való intézkedés: a probléma azonnali jelentése, és a légitársaság munkatársaival történő kapcsolattartás. Nálunk ezt természetesen mindig az idegenvezető végzi el, és az utazást követő kártalanítás folyamatában is segítséget nyújtunk.
4. Nem érkezik meg a feladott poggyász
Időnként sajnos előfordul, hogy az ember hiába várja a csomagszalagnál a bőrönd megérkezését. Amennyiben a károsult tudja, hogy mit, mikor és hogyan kell csinálnia egy ilyen szituációban, úgy akár már aznap, de rosszabb esetben is néhány napon belül megoldódik a szituáció. A legfontosabb lépés, hogy a probléma észlelésekor azonnal jegyzőkönyvet vetessünk fel a légitársasággal szerződésben lévő földi kiszolgáló cég pultjánál. Ekkor több ismertetőjegyét is kérdezik a csomagnak (márka, méret, szín, stb.), és egy egyedi azonosítószámot adnak az esethez. Később ezen azonosítószámmal tudunk érdeklődni a kontaktelérhetőségeknél a holmink hollétéről. Miután előkerült a bőrönd, kiszállításra kerül az általunk megadott helyszínre (ha kifelé történt a probléma akkor a szállodába, ha hazafelé, akkor a lakhelyünkre).
Hogy tudunk felkészülni az ilyen esetekre?
Érdemes 1 napi váltóruhát a kézipoggyászba bekészíteni, illetve a fontosabb gyógyszereket is a gép fedélzetén szállítani. (Feltéve persze, hogy más szabályba nem ütközik az utastérbe történő felvitelük, pl. 100ml-nél nagyobb folyadék.) Manapság a fapados légitársaságok többsége már nem nyújt lehetőséget arra, hogy a kézipoggyász méretű bőröndünket felvigyük magunkkal a fedélzetre. Ekkor bár ingyenesen, de fel kell adnunk a kisbőröndöt is. A Proko Travel utazásain résztvevőkre ez nem vonatkozik, mert mi mind a Wizz Airnél, mind a Ryanairnél biztosítjuk számukra a kézipoggyász méretű bőrönd fedélzetre történő felvitelét. Ez egy prémium szolgáltatás, mely minden Proko Traveles útra érvényes a rendelkezésre álló prémium jegyek mértékéig. 5. Sérült csomag Előfordulhat, hogy csomagunk megérkezik, de azt látjuk, hogy kitört a kereke, elszakadt a pántja, stb. Fontos tudni, hogy ilyenkor jogunkban áll kártérítést kérni. Ehhez mindenképp ott, a repülőtér megfelelő pultjánál kell felvetetnünk a jegyzőkönyvet, amely során a csomagot is megvizsgálják. Amennyiben kifele történik az eset, úgy értelemszerűen idegen nyelven, jellemzően angolul történik a jegyzőkönyv felvétele, de az idegenvezető természetesen mindig segít a csoport résztvevőinek. Ezen dokumentum birtokában később az utas javíttatást vagy kártérítést kaphat a légitársaságtól a hazaérkezést követően.